Brainstormen over promotie Lauwersmeergebied levert veel ideeën op

Uitzicht vanaf het terras in Dokkumer Nieuwe Zijlen

Uitzicht vanaf het terras in Dokkumer Nieuwe Zijlen

Stuur elf travelbloggers naar het Lauwersmeergebied en je zult zien dat zij niet alleen een hele hoop weten te halen – als in inspiratie, beeldmateriaal en stof voor nieuwe blogartikelen -, maar zij kunnen ook een hele hoop brengen. De organisatie van het BloggersEvent Lauwersmeer dat afgelopen weekend plaatsvond, Stichting RegioMarketing Toerisme uit Noordoost Friesland en Stichting Promotie Waddenland uit de Groninger gemeenten De Marne en Winsum, heeft dit goed gezien. Tijdens het weekend lastten zij namelijk een brainstormsessie in waarin van de bloggers werd gevraagd om mee te denken over de positionering van het Lauwersmeergebied en hoe dit gebied nou het beste gepromoot kon worden. Zelf had ik dit nog niet eerder meegemaakt tijdens een ‘persreis’, maar vond het zeer verrassend en interessant! Gisteren schreef ik al meer over het zaterdagprogramma van het Bloggersevent (lees hier), vandaag wil ik wat meer vertellen over de brainstormsessie.

Bloggers en toeristische ondernemers

De brainstormsessie in Hotel/Restaurant De Posthoorn in Dokkum werd bijgewoond door zowel bloggers als toeristische ondernemers uit de regio. Deze laatste groep was niet groot vertegenwoordigd, maar de ondernemers die aanwezig waren, waren enthousiast, leergierig en stonden open voor alle input die de bloggers wisten te leveren.

Meer toeristen, zonder dat het massatoerisme wordt

Onder leiding van Minke Schouten van GaveDingenDoen werd er nagedacht over wat er nodig is om het Lauwersmeergebied voor nog meer mensen aantrekkelijk te maken, zonder de kern te verliezen. Elizabeth Pilat, coördinator van Stichting RegioMarketing Toerisme, maakte een vergelijking met Schiermonnikoog. ‘Op Schiermonnikoog komen inmiddels té veel toeristen. We willen het Lauwersmeergebied wel promoten en ervoor zorgen dat er meer mensen naar deze regio komen, zonder dat het gebied overspoelt wordt met toeristen.’

Veel winst te halen met social media

De bloggers hadden er zo hun ideeën over. Zo valt er nog een hele hoop winst te behalen voor de regio op het gebied van social media. Veel ondernemers doen hier nog erg weinig of zelfs helemaal niets mee en dat is in meerdere opzichten een gemiste kans. Voor ondernemers die dit moeilijk vinden zouden er ‘social media buddies’ moeten zijn die de ondernemers kunnen helpen dit op te zetten en te onderhouden. Ook ontbreekt er in het Lauwersmeergebied iets ‘stouts’. De speerpunten waarmee het Lauwersmeergebied momenteel scoort zijn erg binnen de kaders, een beetje braaf. Het is echter de vraag of het Lauwersmeergebied zit te wachten op grootse evenementen of grote attracties. Hoe het Lauwersmeergebied dan toch sexy bevonden kan worden is dus nog de vraag.

Databank van storytellers

Het Lauwersmeergebied zou nog veel meer kunnen doen met verhalen. Neem de ramp van Moddergat in 1883. Niet alleen maar vertellen dat er tijdens die ramp 83 inwoners van het dorp om het leven kwamen, maar vertellen wát dit deed met het dorp. Hoe redden de vrouwen zich naderhand? Ook rondom het besluit om de Lauwerszee in te dijken zodat het Lauwersmeer ontstond zijn een hele hoop verhalen. Het schijnt twee jaar lang vreselijk te hebben gestonken rondom het Lauwersmeer. Er zijn vast mensen die hier nog prachtige verhalen over kunnen vertellen. Verhalen maken een gebied menselijk. Emoties en rampspoed scoren. Hier zou het Lauwersmeergebied veel meer mee kunnen doen. Eén van de ideeën om die verhalen aan de man te krijgen is een digitale databank maken van mensen die als gids/storyteller kunnen fungeren en die over dergelijke onderwerpen kunnen vertellen. Toeristen kunnen bij een bezoek aan het Lauwersmeergebied dan een gids boeken die hun alles kan vertellen over een bepaald onderwerp.

#LauwersMore

Tijdens de brainstormsessie werden misschien nog wel tientallen ideeën geopperd, die in meer of mindere mate zeer interessant zijn voor het Lauwersmeergebied. Met deze ideeën gaan de Stichting RegioMarketing Toerisme en Stichting Promotie Waddenland aan de slag. Eén duidelijke uitkomst van de brainstormsessie was de hashtag die in het leven werd geroepen voor het Lauwersmeergebied. Via de hashtag #LauwersMore kan voortaan iedereen zijn of haar praatjes en plaatjes delen via social media zoals Twitter en Instagram. Een eenduidige hashtag kan voor online bezoekers een hoop duidelijkheid verschaffen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de hashtag #iamsterdam.

Volg Friesland.blog.nl ook op Twitter en Facebook!

Lees ook:Bloggersevenement Lauwersmeergebied levert steengoede hashtag op: #LauwersMore
Lees ook:Ambacht of kunst? Workshop zeefdrukken bij Atelier de Kleine-Lijn in Blije
Lees ook:Cycle for Hope-fietsers wisselen bij Friesch Congrescentrum
Lees ook:Friese media bundelen krachten met online platform ‘Finster op Fryslân’
Lees ook:Leeuwarden helpt getroffenen brand #058helpt

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>