Bloggersevenement Lauwersmeergebied levert steengoede hashtag op: #LauwersMore

Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan het Bloggers Event Lauwersmeer, dat werd georganiseerd door Stichting RegioMarketing Toerisme uit Noordoost Friesland en Stichting Promotie Waddenland uit de Groninger gemeenten De Marne en Winsum. Deze beide organisaties hadden een bomvol programma bedacht om elf travelbloggers uit heel Nederland kennis te laten maken met het Lauwersmeergebied én om te kijken wat de bloggers deze regio kunnen leren. Voor Friesland.blog.nl besloot ik alleen deel te nemen aan het zaterdagprogramma, aangezien dit programma met name het Friese deel van het natuurgebied zou belichten.

Brainstormen tijdens lunch

De dag begon voor de overige bloggers met een ontbijt in de accommodatie waar zij die nacht hadden overnacht. Nadat zij een rondleiding hadden gehad door de boswachter en fototips hadden gekregen van natuurfotograaf Marcel van Kammen (dit onderdeel sloeg ik over wegens mijn zwangerschap van inmiddels 36 weken, dit leek me even iets te intensief), haakte ik aan bij de lunch bij Kunstcafé de Dream in Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Kunstcafé de Dream

Uitzicht vanaf het terras in Dokkumer Nieuwe Zijlen

Uitzicht vanaf het terras in Dokkumer Nieuwe Zijlen

Na op het terras kennis gemaakt te hebben met de overige bloggers en de drie dames van de organisatie, raakten we tijdens de lunch te praat over het Lauwersmeergebied en hoe dit gebied beter op de kaart gezet kan worden. De grote vraag die oprees was ‘Hoe kunnen we méér mensen laten zien hoe mooi dit gebied is, zonder dat het Lauwersmeergebied overspoelt wordt door toeristen?’ Een interessante vraag, die later op de dag terug zou komen tijdens een brainstormsessie met de bloggers en een aantal toeristische ondernemers uit het gebied.

Kunstcafé de Dream bloggers

Workshop zeefdrukken

‘s Middags konden de bloggers kiezen uit een interactief keuzeprogramma: kanoën door de grachten van Dokkum – leek me wederom niet heel handig met mijn dikke buik -, een bezoek brengen aan Museum ‘t Fiskershúske in Moddergat – waar ik voor werk al een aantal keer geweest ben – óf een workshop zeefdrukken bij Atelier de Kleine Lijn in Blija. Ik koos voor de laatste optie, en maakte daar een ledikantlakentje voor de kleine. Over deze workshop zal ik in een andere blog uitgebreider aandacht besteden.

Atelier de Kleine Lijn Blija

Storytelling – nuttig voor ondernemers in het gebied

Na de workshop kregen we in Hotel/Restaurant De Posthoorn in Dokkum een lezing van Erik Mathlener over Storytelling. Nou zou je zeggen dat bloggers daar wel het één en ander vanaf weten, maar toch kwamen er nog een hele hoop nuttige tips uit waar ik in ieder geval een hoop aan heb. Tijdens de lezing werd er ook ingegaan op wat verhalen – zowel verteld door bloggers, ondernemers als lokale bewoners van het gebied – kunnen betekenen voor de toeristische ondernemers in het gebied. Een heleboel, zo bleek. Mensen maken grotendeels hun keuzes op basis van gevoel, en verhalen roepen gevoelens op.

Vooruitstrevend in social

Het eten bij De Posthoorn was, zoals gebruikelijk, voortreffelijk. Tijdens het eten werd er druk gepraat. Ondernemers stelden de bloggers vragen over bloggen, en de bloggers vroegen de ondernemers het hemd van het lijf over hún ondernemingen en wat daar nou juist zo bijzonder aan is en onderlinge vooroordelen werden op grappige wijze ontkracht. Een Bed & Breakfast-eigenaar uit Burdaard vertelde de bloggers dat de meeste bezoekers op zijn website uit Rusland afkomstig waren. ‘Oh, dat zal wel spam zijn’, antwoordde één van de bloggers, waarop de eigenaar van de B&B vertelde dat zijn website niet alleen in het Nederlands was, maar ook in het Russisch, Spaans, Italiaans, Frans, Duits, Engels en nog een aantal talen! Over vooruitstrevend gesproken!

Restaurant de Posthoorn Dokkum

Brainstormsessie – Hashtag #LauwersMore gelanceerd

Vervolgens gingen we brainstormen over het Lauwersmeergebied onder leiding van Minke Schouten van GaveDingenDoen. Over de uitkomsten hiervan zal ik ook nog een aparte blog schrijven, want wat is er een hoop besproken! De wildste en gekste ideeën kwamen voorbij, er werden soms hele simpele ideeën aangedragen die een enorme impact kunnen hebben, maar er werd ook benoemd wat er nu al heel positief bevonden wordt aan het Lauwersmeergebied. Een interessante, intensieve sessie, die door de aanwezigen als zeer positief werd ervaren. Spijtig dat er niet meer ondernemers aanwezig waren, want ik denk dat zij er zeker wat aan hadden kunnen hebben. Eén van de uitkomsten van de brainstorm wil ik wel alvast delen. Dat was dat er een éénduidige hashtag op Social Media rond moet gaan waarmee mensen hun belevenissen in het Lauwersmeergebied kunnen delen aan anderen. Deze hashtag werd ook direct bedacht: #LauwersMore. Wat mij betreft een zeer treffende hashtag die nog járen mee kan gaan!

Dokkum

De overige bloggers sloten hun dag af met een stadswandeling door Dokkum, maar mijn hoofd stroomde over van de informatie, enthousiasme en inspiratie dus ik besloot op huis aan te gaan en de dag langzaam op mij in te laten werken.

Volg Friesland.blog.nl ook op Twitter en Facebook!

Lees ook:Brainstormen over promotie Lauwersmeergebied levert veel ideeën op
Lees ook:Ambacht of kunst? Workshop zeefdrukken bij Atelier de Kleine-Lijn in Blije
Lees ook:Uniek veilingitem voor Serious Request: workshop dildo maken
Lees ook:Evenement: Flower Power Markt in Oudega swf
Lees ook:Leeuwarden helpt getroffenen brand #058helpt

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Bloggersevenement Lauwersmeergebied levert steengoede hashtag op: #LauwersMore

  1. Marion

    Leuk artikel over een voor mij bekende omgeving, maar waarvan het zeker de moeite waard is om deze wat meer op de kaart te zetten.

      /  
  2. Johanna Kommerie - Gercama Auteur

    @Marion bedankt voor je reactie Marion! Heb je zelf ook nog leuke tips over het Lauwersmeergebied?

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>